08 December 2012

pangkah aku jika mahu

suka hati aku nak tulis banyak mana.
ini rumah aku.
tak sudi?
ada butang pangkah belah kanan kau.

bai.

jangan jalang

berbau seakan nikotin.
menusuk.
serius ke ni?
aku tinggal hanya bersama para gadis.
tiada jantan.
tiada pondan.


ada yang nak jadi minah jalang ke kat sini?

Merapu dikala malam bingit

Lama benar tak update.
bukan apa.
rasa macam takde masa.
entah.

sekarang dah nak dekat final exam. serius cuak.
bukan apa, nak maintain lebih susah dari nak tingkatkan.
mak pun banyak bagi nasihat.
terima kasih mak.

buat ayah.
terima kasih telefon hari-hari tanya khabar.
walau ada masanya yang anakmu ni tak mengangkat panggilan kamu, harap ayahanda sudi memaafkan.

buat kawan-kawan.
belajar rajin-rajin.
harap berjaya bersama.
:)


29 October 2012

kerja mudah atau sengsara?

buat slide memang mudah.
tak perlu penjelasan lebih.
hanya letakkan point-point penting untuk diterangkan kelak.

tapi bab menulis report.
aku memang gagal.
kerja mudah-copy paste.
kerja susah- buat sendiri.
pensyarah zaman sekarang hebat.
bak sekilas lihat ikan di air, dah tahu jantan betinanya.
mereka dengan mudah dapat tahu kalau anak muridnya mencuri karya orang.

yelah.
kalau kau pelajar biasa-biasa.
dan mereka dah tahu tahap engkau.
tiba-tiba kau dapat buat ayat klise, penuh bergaya siap berbunga-bunga.
tak ke kantoi namanya.

haih.
aku dari tadi mengadap laptop.
lama.
banyak benda harus diketahui.
sebelum nak buat ayat sendiri.
lantaklah ayat macam budak sekalipun.
janji mesejnya sampai.
dari buat ayat setinggi gunung.
tapi tak tahu makna terselindung.

konfrontasi indonesia-malaysia.
moga dipermudah.

12 September 2012

cuma sekali

benda yang paling diingin.
benda yang kalau dapat rasa takkan merengek nak lagi.

burger bakar.
tapi bukan yang biasa.
ala, yang dekat kolumpo tu.
yang bun dia kaler kelabu sebab campur dengan arang.
yang masuk tv tu.

pelisss, akak bebenor nak rasa.
sekali pun cukup.
sekali je.

masa

tipu kalau akak kata akak tak kisah apa orang kata.
tipu kalau akak kata akak tak risau apa kesannya.

dah buat macam-macam.
dah pantang semua yang haram.

tapi dik.
kalau badan akak ni tetap macam tu jugak.
akak tak boleh kata apa dik.

akak bukan tuhan.
yang kalau dipetik sekali jadi gemuk, petik dua kali jadi kering.
serius, akak tak mampu kotakan semua tu sekali mampu.

bagilah akak masa.
boleh tak? akak cuma nak satu,
masa.

mari

semester baru buka.
duit sedang berkepok.
mari ke mekdi.
mari ke subway.
mari-mari.

semester nak habis.
duit tak ada.
mari ke tesco.
mari ke mydin.
beli sardin.
beli maggi.
mari-mari.

Lama benar

serius, lama benar tak menulis di sini.
tak catat apa-apa.
tak luahkan apa-apa.
bukan apa,
sibuk.

tiga bulan sebelum ini aku sibuk dengan semester dua dan intersesi.
syukur, tuhan makbulkan segala doa yang dipanjat ke atas-Nya.
alhamdulillah.

kali ni dah masuk semester baru-tiga.
biasa sahaja. dah separuh jalan.
tinggal tiga lagi.
lepas tu hembus nafas lega.
itupun kalau apa yang mahu, digapai sama.

21 June 2012

Periksa

tak lama lagi nak periksa.
serius cuak.
bukan cuak apa.
sebab takut terlebih suka.

Ya Allah.
aku mohon.
berikan aku kekuatan.

07 June 2012

Behave.

tak semua pernah gembira dengan apa kita buat.
serius.
jadi, behave yourself please.

13 May 2012

..

laptop dah mula buat masalah.
minggu ini ada tiga pembentangan dan report kena hantar.
semuanya menggunakan microsoft word dan power point.
dan masalahnya- microsoft aku gagal dibuka.

hendak dihantar ke kedai-boleh.
tapi belum tentu siap dalam masa sehari.
tipikal kedai- lagi lama disimpan barang, lagi tinggi harga diletak.

nak pinjam laptop kawan.
masing-masing ada kerja hendak dibuat.
memang rasa pecah kepala.
memang rasa nak menangis sendiri.
tapi aku tahu tu semua buang masa.

aku cuba cari alternatif sendiri.
aku download microsoft 2010 trial session untuk 60 hari.
aku mendoakan ia boleh diguna untuk masa terdekat.

Ya Allah, tabahkan hati hambamu yang serba lemah ini.
Amin.


Bukti aku sedang menunggu sabar dari tadi.

.

rasa mahu lari.
jauh.

dan ini serius.

12 May 2012

Diam

tidak tahu kenapa.
aku memilih hendak menjadi senyap. diam.
mungkin sudah terlalu lama aku membising.
menyakitkan hati mereka-mereka.

mungkin ini masanya.
menjadi jangan bercakap.

06 May 2012

Woi

Memang seronok kalau diberi cuti banyak kali dan berminggu-minggu tapi kalau difikirkan balik, kami nak periksa tak lama lagi ni woi.

No title to be seen

Minggu yang sesak, sakit, pedih, sempit, serik.
Minggu yang dirasakan panjang.
Minggu yang dirasakan mahu mati.
Minggu ini.

Tersadung

Hati yang terlalu merindui.
Hati yang tak penat disalahi.
Hati yang sering memendam isi hati.

Kali ni.
Hati ini goyah. Hampir patah.
Tidak kuat menanggung lagi.
Maaf.
Hati ini sudah jatuh.

04 May 2012

Jumaat

hari yang indah.
hari yang Allah paling utamakan.
hari yang penuh rahmat-Nya.

hari yang tidak sibuk.
hari yang tidak panas.
hari yang tidak pernah dirasakan susah.

semoga jumaat yang datang tetap sama.
ya, sama.

03 May 2012

Mekdi

Mekdi.
Makanan paling terindahkan yahudi beri kepada aku.
Seminggu tak dapat.
Boleh mengasai sampai ke pagi.
Ah, mekdi!

Bangang

benda paling bangang dalam dunia ni adalah bila kau cari cermin mata kau keliling bilik dan ruang tamu tapi tak jumpa dan selepas tu kau jumpa cermin mata tu terletak molek di atas kepala kau.

ok, bai.

23 April 2012

Dingin

malam yang sunyi.
sepi.
menusuk hingga hitam tulang aku.

sejuk.

Omong malam

aku mahu kau.
kau tak pernah mahu aku.

aku suka kau.
kau tak pernah suka aku.

aku perlu kau.
kau tak pernah perlu aku.

bodohnya aku.
tak sepandai kau.

Dekat tak semesti rapat

pabila diri didekati bukan sejantina.
diri akan rasa dirapatkan.
dekat tak bermaksud rapat.

kadang-kadang perlunya suatu masa itu.
berkongsi apa adanya.
apa rasanya.
dengan yang bukan sama dengan kita.

dan apabila masa itu ada.
aku tidak mahu ada lebih rasanya.
antara kita.
cukup sekadar kita dekat.
tak rapat.

20 April 2012

Cuti

jyeah.
uitm dah cuti.
seminggu ok.
sebulan lepas ni.
ada cuti seminggu lagi.
haih. indahnya hidup ni.
:)

18 April 2012

Selamat tinggal

Khas untukmu sayang.
Maaf kita tak bisa bersama lagi.
Bukan kerana aku benci.
Tapi aku sudah punya yang lain.

Jaga diri sayang.
Moga kau tenang disana.
Tidak merindui aku lagi.

Selamat tinggal Facebook.
Selamat sayang Twitter.

17 April 2012

Pentadbiran Awam

Tadi ada ujian bagi Public Admin paper.
Apa yang boleh dikata, susah.
Susah sebab tak baca.
Ok, memang salah aku.

Apa yang ditanya mudah.
Apa itu konsep 1 Malaysia.
Apa pentadbiran yang diguna pakai kerajaan.

Aku jawab berdasarkan ilmu yang ada.
Pendek kata, ujian kali ini aku malas.
Menonton televisyen kerjanya.
(-..-)

11 April 2012

Gempa bumi

hari ini Acheh dilanda tsunami.
dengar cerita 8.9 skalanya.
tinggi julat tu.

harap orang disana dalam keadaan baik.
ada juga gegaran rasanya di sini.
belah utara dan kolumpo dapat rasa.

moga tiada apa yang berlaku.
amin.

10 April 2012

Permainan

Hari ini aku tekad.
Nekad sedalamnya.
Hendak memiliki PSP.

Maaf.
Jiwa aku kebudak-budakkan lagi.

Lega

Alhamdulillah, hari ini amat lega rasanya.
Banyak tugasan dapat diselesaikan.
Presentation ekonomi aku bagus.
Kuiz statistik aku boleh dibuat.
Dan ujian kertas undang-undang perniagaan sudah diselesaikan.

Alhamdulillah juga aku panjatkan ke Ilahi.
Kerna pabila aku disampahkan mereka-mereka.
Dia masih ada.
Lega.

08 April 2012

Ya Allah.

kuatkan aku.
tabahkan aku.
aku akhirnya dibuang pergi.
sekali lagi.

tak sangka ini yang aku terima.
apabila aku penat memuja dia.
selama hampir setahun bersama.

aku menangis.
sendiri.
dalam selimut.
sekarang.

06 April 2012

Mengantuk

penat.
letih.
tak larat.
tak mampu.
bingung.
lelah.
.
.
.
.
.
mengantuk.

04 April 2012

Tertepek di muka sendiri

tadi aku beri masa untuk aku membuka blog.
gadis yang aku suka baca isinya - fynn.
ceritanya mudah.
tentang seorang perempuan yang dikasihankan.

aku baca. aku teliti isinya. dan aku menangis sendiri dalam hati.
kerana apa yang ditulis tertahi jatuh di muka aku.
bagaimana rasa aku cuba segalanya.
agar diterima homosapien bergelar - lelaki.

lalu apa yang aku nak kongsi.
memang tak berbaloi berhabis segala.
demi lelaki.

biarlah buruk dimata.
biarlah gemok di depan semua.
asal jadi diri sendiri.

kalau dah terjodoh tak kemana.
pada suami nanti kau berikan.
apa yang kau nak beri sangat pada hari ini.

02 April 2012

Maaf

aku tengah siapkan tugasan ni.
pasal pengurusan di PROTON.
apa yang boleh aku komen.
aku banyak plagiat dalam tugasan kali ni.
maaf.
aku malas mengkaji.

01 April 2012

Sahabat platonik

tadi aku tonton Nona.
cerita tentang sahabat platonik.
ia merupakan persahabatan rapat berlainan jantina.

apa yang aku nak kata.
sahabat macam ni comel.
dia boleh menolak rasa cinta dan menganggap sahabat lagi penting.
selalunya, persahabatan rapat lelaki perempuan end up dengan perasaan cinta.
tapi sahabat platonik ini tak.

kalau ada yang kekasihnya mempunyai sahabat platonik.
jangan terlalu cemburu.
(-..-)

Hari penuh isi

jam dua aku mula bergerak keluar rumah.
tak kemana. dataran pahlawan saja.
ada buku jalanan bandar melaka.
lebih kurang sepuluh orang yang ada.

kami membaca.
kongsi ilmu.
tentang buku.

lepas tu ada acara sedekah ilmu.
occupy bandar melaka.
banyak informasi baru.

harapnya ia dibuat lagi.
lain kali.
:)

27 March 2012

Air mata jatuh

aku tak murah dengan air mata.
tapi hari ni aku biarkan ia jatuh.
sebab rindukan zaman dahulu.

zaman tak perlu ingat masalah berat dunia.
zaman sekolah.

lawan pemadam sampai dirampas dua lopak pensel.
lawan ceper sampai hujung kuku rabak.
pergi belakang sekolah cari labah-labah dan lawan dalam kotak mancis.
serius, rindu.

hujung tahun buat buku biodata kawan-kawan.
siapa kawan karib.
siapa kawan rapat.
siapa kawan biasa.
semuanya ditulis.
tergelak sekejap.

lopak pensel aku dari tempat video tape lama.
siap tampal dengan sticker pokemon dan digimon.
sebab masa tu tengah up benda alah tu.

rindukan main bola tin bersama kawan sekampung.
rindukan main polis entri sampai penat tersemput.
rindukan nak main galah panjang sampai baju comot.
rindukan dicubit cikgu kerana silap menjawab sifir.

sebenarnya, lagi megah bermuka comot dengan peluh.
dari pegang ipad 2 ayak ke sana sini berdada megah.

sebenarnya, lagi gagah aku dipukul cubit guru.
sebab ia mengajar aku apa itu ilmu sebenar.

26 March 2012

Buku jalanan dataran pahlawan

minggu ni akan diadakan hari buku jalanan
di dataran pahlawan.
bawalah buku apa sahaja.
janji bukan majalah mangga.

aku mungkin akan membawa kontrol histeria.
dan zine-zine yang dibeli lama.
kita baca sama-sama.
gelak ketawa.
semua.

25 March 2012

Minggu cuti

semalam.
tak ada apa yang dibuat.
paginya berehat.
malamnya mandi di kolam air panas.

hari ini.
tak ada apa juga yang dibuat.
paginya berehat.
petangnya layan nasi arab di bukit beruang.

ahhh, indah.

23 March 2012

Berat kurang

sejak aku mengamalkan herbalife ni.
berat aku mulai turun.
aku tidak bergantung dengan produk itu sahaja.
diikuti bersenam dan menjaga pemakanan.

itulah.
dulu taknak jaga berat badan.
sekarang kan dah susah.
haih

nota kaki- aku berhabis ratusan ringgit demi misi ini.

Ekonomi

hari ni kami menyanyi.
hari ni kami menebalkan muka kami.
demi kerja ekonomi.

lagu firework jadi latarnya.
haih, ragam kami macam-macam.
terima kasih keti peri.

22 March 2012

Dua muka

kelakar.
di depan muka aku.
kau terlalu manis.

di belakang.
kau tikam aku.
kau panah aku.
serius, kelakar.

tak sangka.
kau dua muka.
kelakar.

Realiti

dunia ni kesemuanya realiti.
walau sakit ditempuh.
tetap terpaksa.

realiti tu pedih.
sebab tu aku berimaginasi.
supaya dapat lari dari realiti.

realiti ni macam-macam.
kadang kala hitam.
dan selalunya kelam.

sabar jerla.


13 March 2012

Salah

kalau kau rasa engkau betul.
teruskan sahaja.
tak payah kau cuba betulkan kami.
kami ni dah sedia salah dari mula.
kalau dibetulkan juga.
tetap salah dimata kau.
kan?

10 March 2012

I'm Free.

Sejak duduk rumah sewa ni.
Aku jadi rasa bebas.
Nak pergi mana-mana suka hati.
Balik bila pun tak ada yang mempeduli.

Haih.
Ya Allah.
Tetapkanlah tujuan aku kesini.
Untuk mencari ilmu.
Untuk menjadi orang yang diberkati olehmu.
Amin.

Tugasan pertama

Kelas dah mula.
Jadual semester kali ni memang celaka.
Isnin sampai rabu memang penuh.

Tugasan pertama juga sudah diberi.
Paling bengang bila dapat tugasan ekonomi.
Kena buat lirik lagu untuk orang nyanyi.
Berkaitan apa itu kapitalis dan sosialis punya ciri.
Dalam ekonomi.

Maaf, aku bukan otak seni.
Nantikan hasilnya nanti.
-..-

01 March 2012

Pulang

Esok aku balik.
Penerbangannya tengah hari.
Moga selamatnya tiba.
Amin.

17 February 2012

Sejak bila?

Sejak bila aku suka lagu korea?
Sejak bila aku suka band korea?
Sejak bila aku menyimpan cerita mereka?

Maaf, aku tak suka tak bermakna aku benci.
Cuma diajak tonton bersama ceritanya mungkin aku tolak.
Diperdengarkan lagu mereka mungkin aku tutup sumbernya.

Bukan apa, mungkin rasa kita tak sama.
Jadi, fahamlah.

Telefon

Dua tiga hari ni perasaan rabak benar.
Telefon bimbit aku yang tak menerima koneksi wifi lagi.
Sedangkan baru dua bulan dibeli.

Di sana bolehlah aku menggunakan pakej BIS.
Sini, langsung tak ada.
Yang diharapkan.
Cuma koneksi wifi terhimpit semput.

Disitulah aku meluah segala.
Sedih.Suka.Semua.

Aku nak balik cepat.
Nak hantarkan dia ke doktor telekomunikasi.
Harap dia sembuh.
:(

11 February 2012

Sibuk

Beberapa hari ni aku sibuk benar.
Tidak punya masa untuk ke alam maya.
Laptop ini hanya diguna untuk beberapa perkara.

1.Plant vs Zombies.
2.Menonton cerita.

Tak dilupakan menantikan Vanila Coklat di laman Youtube.
Gadis kan aku?

06 February 2012

Sama

Memandang sekeliling.
Kosong.
Tak ada apa.
Yang ada cuma mereka-mereka yang kosong jiwanya.
Seakan aku.
Sama.

Tak kemana

Kalau kau asyik memandang orang kanan kiri,
Tak kemana.

Kalau kau terlalu endah apa yang dikata,
Tak kemana.

Kalau kau teragak-agak membuka langkah,
Tak kemana.

Persetankan. Maju. Tolak tepi semua.
Bukan dia yang tahu tuju halanya.
Hanya Dia.

05 February 2012

Hormat

Ini rumah aku.
Maka hormatkan.

Silalah bertandang.
Silalah duduk bersembang.

Aku tak kesah.
Cuma satu.
Hormatkan.

Kemahuan

Teringin belajar alat muzik.
Mahukan gitar, jari aku membatasi.
Mahukan piano, terasa sungguh gadis.

Maka aku putuskan.
Mahu dalami ilmu ukulele.
Lama tak apa. Janji ada.


Kekasih imaginasi

Kalau banyak sangat berangan,
Maka terciptalah kekasih imaginasi.
Itu pada aku.

Kekasih yang terlalu sempurna didamba.
Kekasih yang tercairkan dimahu.
Kekasih yang termanis diimpi.

Jika dia betul wujud.
Aku simpan dia dalam peti.
Takkan dikasi tengok.
Maaf, aku kedekut berkongsi.

Terukir di bintang

Siapa tak tahu lagu ni memang kodi.
Entah kenapa, aku disumpah dengannya.
Sebelum tidur, mesti akan jadi lullaby.
Baru aku akan terlenakan dek mimpi.

Lagu ni membawa aku jauh pergi.
Kadangkala tiba di Venice.
Kadangkala tiba di Kota Paris.

Ah, Yuna. Kau memang osem.

04 February 2012

Datang dan pergi

Kejap kau datang.
Kejap kau pergi.
Kejap kau datang.
Kejap lagi kau hilang lagi.

Ya Allah, hanya tuhan yang tahu.
Aku rindu kau.
Macam selalu.

03 February 2012

Ikatan keluarga

Tadi menaiki kereta dengan ayahanda. Berdua.
Berjalan di kawasan sekitar. Bercerita.
Banyak benda dikongsi tadi. Bersama.
Penuh dengan gelak tawa. Akhirnya.

Alhamdulillah, ikatan rapuh dulu kini kukuh.
Moga dipanjangkan usianya.
Agar aku dapat lihat senyumnya selalu.

Tiga tahun

Kau datang dalam hidup aku setelah tiga tahun kau hilang.
Terkejut. Tapi aku tetap boleh terima.
Aku fikir kita boleh jadi kawan.
Macam dulu.
Gelak tawa. Sedih bersama.
Tapi kau tetap sama.

Sakitkan hati aku sama macam kelmarin.
Seakan tiga tahun dulu.
Terima kasih 'sahabat lama'.
Kau membentuk dendam dalam aku.
Dan ia takkan padam.
Kali ni aku janji.

Nota kaki - kerana twitter aku terjumpa dia balik. Randomly follow  kononnya.

Kejadah.

Merentas desa

Tadi terbaca entri seorang teman baru di blog.
Dia menulis mengenai merentas desa.
Aku senyum. Lama.
Teringat cerita dulu.

Ada sahaja alasan.
Demam. Sakit kaki. Pening kepala.
Jadi tak boleh lari.
Paling koman pun ponteng terus sekolah hari tu.

Kalau diikutkan, aku tiada pengalaman merentas desa lansung.
Kesian.

02 February 2012

Review buku- Zombijaya

Aku beli buku ni minggu lepas. Harga tak mahal mana sebab guna baucar 1 Malaysia - RM20.00
Aku tertarik sebab ada lukisan zombi lima orang. Kreatif.
Aku belek lima minit, terus letak di kaunter dan beli.

Malam semalam baru aku habis baca buku ni.
Ambil masa tiga hari.
Pada aku, ceritanya sedikit tak tersusun.
Mungkin nak perkenalkan watak yang ramai.
Kena baca tekun.
Tapi jalan cerita boleh tahan. Menarik.

Pengakhiran ceritanya buat aku rasa tak puas hati.
Kenapa Nipis tak jadi zombi?

Perubahan

Beberapa hari ni, perasaan aku jadi lain.
Mula tidak sukakan fesbuk.
Lebih mencintai twitter.
Mula tinggalkan fesbuk.
Lebih bersama twitter.


Ala, macam zaman friendster dengan myspace dulu.
Masa friendster mula wujud, disanjung dan diagung.
Dah datang myspace.
Selamat jalan friendster.

Pengenalan diri

Hai, nama aku Ziela Salih
Boleh panggil Puteh
Tinggi aku 155 sentimeter
Mempunyai tampungan berat badan yang agak tinggi

Aku ada facebook- ziela salih
Aku ada twitter- cik_puteh

Jika tersudikan, boleh cari aku disana
Bye.